Czy warto jeść śniadanie?

W dzisiejszym świecie, kiedy co drugi celebryta jest specjalistą w dziedzinie żywienia, w mediach i internecie pełno jest nieprawdziwych i sprzecznych ze sobą informacji. Chcesz znaleźć odpowiedź na (wydawałoby się) proste pytanie i po kilku minutach serfowania po sieci już nawet nie pamiętasz czego szukasz. A w głowie zostaje mętlik... Nie wiadomo co jest prawdą, a co mitem, co jest naprawdę istotne, a co powinno być jedynie dodatkiem. Jeśli szukasz więc naprawę wiarygodnych informacji na temat śniadań - czytaj dalej! Z tego artykułu dowiesz się między innymi czy warto jeść śniadanie? 

Czy śniadania białkowo-tłuszczowe są lepsze? Czy należy unikać węglowodanów na śniadanie?

Śniadania białkowo-tłuszczowe mimo, że bardzo popularne nie są wcale lepsze od klasycznych dobrze zbilansowanych śniadań zwierających białko, tłuszcze i węglowodany. Zwolennicy śniadań BT argumentują, że one bardziej sycące, efektywne w procesie redukcji tkanki tłuszczowej i w przeciwieństwie do śniadań węglowodanowych nie powodują skoków glukozy we krwi. Wydaje się, że poranny wysoki poziom kortyzolu sprzyja rozpadzie trójglicerydów z tkanki tłuszczowej do wolnych kwasów tłuszczowych.

Wiele osób dobrze czuje się po Śniadania BT, ma więcej energii w ciągu dnia. Jednak badania naukowe nie potwierdzają wyższości śniadań BT nad śniadaniami z udziałem węglowodanów. Śniadania węglowodanowe nie składają się z samych węglowodanów, zazwyczaj mają też dodatek białka. Białko jest głównym składnikiem odpowiedzialnym za rozwój uczucia sytości, więc śniadania te także mogą odpowiednio nasycić. Mają także inną ważna zaletę – wyrównują straty glikogenu mięśniowego powstałe w ciągu nocnego odpoczynku dając naszym mięśniom siłę do pracy czy treningów.

Trzeba także dodać, że śniadania BT może przybierać wiele postaci. Jednak często kończy się na smażonych na maśle jajkach z boczkiem. Takie i podobne zestawienia dostarczają naszemu organizmowi dużej liczby nasyconych kwasów tłuszczowych, które sprzyjają chorobom sercowo-naczyniowym.

Moim zdaniem nie można mówić, że któreś śniadanie jest lepsze, a któregoś makroskładnika należy unikać. Warto indywidualnie obserwować swój organizm i zobaczyć po jakich śniadaniach czujemy się najlepiej.

śniadanie białkowo-tłuszczowe

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia – FAKT czy MIT.

Nie jest to do końca prawda – jeśli z rana nie czujesz ochoty na jedzenie, nie musisz się zmuszać. Najważniejszy w diecie jest całodzienny bilans energii i składników mineralnych. Jednak należy zauważyć, że spożycie rano śniadania ma kilka ważnych zalet:

  • Daje energię na cały dzień, uzupełnia zapasy glikogenu potrzebnego naszym mięśniom do pracy
  • Poprawia zdolność koncentracji i kreatywnego myślenia (zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży szkolnej)
  • Kształtuje poprawne nawyki żywieniowe
  • Zmniejsza chęć podjadania w ciągu dnia zwłaszcza produktów takich jak słodycze i słone przekąski
  • Sprzyja regularnemu spożywaniu posiłków co pozytywnie wpływa na kontrolę glikemii w ciągu dnia

Warto wspomnieć, że często śniadania są pomijane w celu zmniejszenia kaloryczności diety i schudnięcia. Jednak badania pokazują, że omijanie śniadań często skutkuje większym apetytem w ciągu dnia i zrekompensowaniem powstałego deficytu. Śniadania warto jeść więc także na diecie.

60333431_638722166592735_8982911601229168640_n

Fit Adella

Hej! Zacznij ze mną żyć zdrowo i bez wyrzeczeń!

Jestem ogromną pasjonatką zdrowego stylu życia w ujęciu ogólnym. Łączącego zarówno zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną, zdrowie psychiczne i akceptację samego siebie. Chciałabym pomagać innym, żeby mogli żyć zdrowo i bez wyrzeczeń.