Jedzenie bez uczucia głodu

Dlaczego jesz mimo, że nie jesteś głodny?

Zdarzyło Ci się kiedyś zjeść coś mimo, że tak naprawdę wcale nie byłeś głodny? Mi na pewno, szczególnie chętnie coś smacznego, słodkiego … i najczęściej nie do końca zdrowego.  Jeśli więc głód jest sygnałem od naszego organizmu, że potrzebujemy pokarmu, paliwa do poprawnego funkcjonowania, czemu jemy bez uczucia głodu? Jedzenie bez uczucia głodu to dosyć częste zjawisko w XXI wieku.

Spożywanie pokarmu jest nieodzownym elementem życia człowieka. Pożywienie daje nam wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To dzięki jedzeniu mamy białko do tworzenia i odbudowy białek, węglowodany jako źródło energii dla mózgu i tłuszcze, które są głównym źródłem energii, ale pełnią też wiele innych funkcji. Bez jedzenia człowiek by nie przeżył.

Troochę historii

Już od wieku dzieje człowieka związane były głównie ze zdobywaniem pożywienia. Ludzie pierwotni początkowo zajmowali się zbieractwem – owocami i roślinami. Następnie nauczyli się polować, a ich przełomowym odkryciem było „wynalezienie” ognia. Następnie zajęli się uprawą zbóż i kukurydzy oraz hodowlą zwierząt. Obecnie jest już zupełnie inaczej – nie dość, że nie musimy sami polować sobie obiadu to wybór i asortyment produktów jest ogromny. W sklepie półki często aż uginają się pod ciężarem produktów spożywczych, a wybór jest aż zbyt duży.

Biorąc pod uwagę, że podczas ewolucji człowiek nie miał stałego dostępu do pokarmu, nasz organizm nie jest do tego przyzwyczajony. W czasach prehistorycznych człowiek często musiał przetrwać kilka dni bez pokarmu. Czasem zdobycie jedzenia było naprawdę wielkim wyzwaniem. Wtedy ludzie jedli z głodu. Nasz organizm przyzwyczaił się do takiego systemu – długie przerwy bez jedzenia rekompensował sobie zjadaniem „na zapas” w przypadku dostępności jedzenia (np. po polowaniu). Jedzenie miało wtedy jedyną cech – miało zapewnić energię. Czyli podstawową tak naprawdę funkcję, jaką pełni pokarm!

W dzisiejszym świecie nie jest to już takie proste! Z jednej strony organizm ewolucyjnie przywykł, że jak jest to je, bo potem może nie być. Z drugiej strony czas się diametralnie zmieniły i teraz nie ma żadnego problemu z dostępnością pokarmu (oprócz krajów nisko rozwiniętych). Żywność jest ogólnodostępna. Każdy w dowolnej chwili może wejść do sklepu i kupić to na co tylko ma ochotę. W związku z tym jedzenie zaczęło pełnić inne – obok energetycznej i budulcowej – funkcje w życiu człowieka. Tym samym coraz częściej obserwujemy jedzenie bez uczucia głodu.

jedzenie bez głodu

Dlaczego więc jemy kiedy nie jesteśmy głodni?

  • z nudów

Jedzenie daje możliwość zajęcia czymś rąk, a jeśli jesteśmy znudzeni to łapiemy się za wszystko co mamy pod ręką. Najczęściej kończy się to także jedzeniem bezmyślnym, czyli bez kontroli jego ilości.

  • z emocji

Jedzenie jest często wykorzystywane do regulacji emocji, daje możliwość odwrócenia uwagi od uczuć, których nie chcemy poczuć  lub wyciszenia tych, które czujemy. Tak więc ludzie mogą jeść bo są wściekli, źli, smutni itp.

  • ze względów towarzyskich

Restauracje i kawiarnie są obecnie prawie wszędzie i stały się także miejscem spotkań towarzyskich. Takie spotkania często wiążą się ze zjedzeniem, czego de facto nie mają okazją do porozmawiania, ale także zjedzenia dania z poza planu żywieniowego.

  • z przyzwyczajenia

Ludzie często wynoszą złe nawyki żywieniowe z domu, a nawyki utrwalone za dzieciaka są najtrudniejsze do zmodyfikowania, ich ścieżki połączeń nerwowych są bardzo, aby zmieniać niezdrowe przyzwyczajenia żywieniowe, trzeba wykształcić nowe drogi neuronowe.

  • jako nagrodę

Często świętowanie sukcesu (tj, zdanie egzaminu, awans w pracy) odbywa się przez jedzenie czegoś wyjątkowego.

  • jako pocieszenie

Ludzie czasem traktują jedzenie, jak magiczny „lek na smutki”, jedzą wtedy duże ilości najczęściej kalorycznych produktów

Co więc zrobić żeby nie nie jeść bez uczucia głodu?

  • nie trzymaj przekąsek w domu

Jak już wymieniłam wcześniej istnieje mnóstwo powodów, dla których ludzie jedzą mimo, że są głodni, więc trzymając słodycze/przekąski w zasięgu ręki zwiększasz prawdopodobieństwo, że w chwili słabości się ugniesz; często to właśnie sytuacje stresowe i emocjonalne sprawiają, że przestajemy trzymać się zwyczajowego jedzenia i podejmujemy pochopne decyzje. Kiedy więc nie będzie fizycznie w Twoich szafkach przekąsek – fizycznie będzie małe prawdopodobieństwo, że je zjesz mimo, że nie jesteś głodny!

UWAGA! Badanie pokazują, że stosowanie tej reguły jest czasem niebezpieczne. Kiedy badani nie mieli w pobliżu przekąsek, na które mieli ochotę w większości przypadków po prostu ich nie spożywali. Ale jeśli pokusa okazała się na tyle silna, że wykonali jakie działanie w celu jej zdobycia (np. gdy pójdziesz do sklepu po czekoladę) to jedli dużo więcej niż gdy przekąskę dostawali od razu!
  • jedź zdrowo i bez wyrzeczeń

Jeśli Twoja dieta zaspokaja wszystkie twoje potrzeby, zarówno odżywcze jak i smakowe, to nie masz po prostu ochoty na jedzenie innych produktów!

  • zajmij się czymś

Znajdź sobie inne zajęcie niż jedzenie, nowe hobby lub zainteresowanie, coś co w zdrowy sposób pozwoli ci zająć ręce i głowę z dala od jedzenia. Możesz zacząć uprawiać jakiś nowy sport, iść na zakupy odzieżowe albo…zacząć prowadzić bloga w internecie!

  • nie jedz przed spotkaniem ze znajomymi

Może to trochę źle brzmi, ale po wytłumaczeniu nie będzie! Jeśli umawiacie się ze znajomymi na mieście i wiesz, że prawdopodobnie skończycie w knajpie zadbaj o to, żeby nie wychodzić najedzonym! Jeśli już masz jeść, zaplanuj poprzedni posiłek 2-3h przed spotkaniem, żeby zdążył się strawić i zrobić miejsce na kolejny.

  • znajdź coś co się cieszy.

Zastanów się co sprawia Ci przyjemność i rób to zamiast jedzenia, kiedy chcesz sobie coś wynagrodzić lub świętować jakiś sukces. Często ludzie nawet nie zdają sobie sprawy ile rzeczy jest dla nich przyjemne i relaksujące. Po prostu bez zastanowienia wybierają jedzenie jako formę nagrody czy pocieszenia.

A Wam zdarza się czasem jeść mimo, że nie jesteście głodni? Jedzenie bez uczucia głodu może mieć wiele przyczyn. Warto się więc zastanowić, kiedy sięgasz po jedzenie?

60333431_638722166592735_8982911601229168640_n

Fit Adella

Hej! Zacznij ze mną żyć zdrowo i bez wyrzeczeń!

Jestem ogromną pasjonatką zdrowego stylu życia w ujęciu ogólnym. Łączącego zarówno zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną, zdrowie psychiczne i akceptację samego siebie. Chciałabym pomagać innym, żeby mogli żyć zdrowo i bez wyrzeczeń.