Jaka jest najlepsza dieta?

Dieta śródziemnomorska i dieta DASH

Teorii i pytań na ten temat jest mnóstwo: która daje najlepsze efekty, która z nich  jest najzdrowsza dla naszego organizmu.  Czy w ogóle istanieje coś takiego jak najlepsza dieta dla wszystkich? Osobiście nie uznaję żadnych „diet cud”, które w magiczny sposób mają odchudzać, wspomagać umysł i działać zbawiennie na organizm. Moim zdaniem należy starać się żyć zdrowo i bez wyrzeczeń! Tym samym nie nakładać na siebie ostrych, czasowych restrykcji, ale pracować nad trwałą zmianą na lepsze. Należy dostosować zdrowe  nawyki do siebie, swojego czasu, grafiku, swoich możliwości i upodobań. Jeśli postrzegamy – tak jak ja – dietę w kategoriach sposobu odżywiania to przecież na całe życie, a nie na chwilę!

Jeśli spojrzymy na temat z naukowego punktu widzenia mamy 2 najczęściej wymieniane przez wszystkie instytucje zdrowotne diety, które mają korzystny wpływ na zdrowie człowieka: dieta śródziemnomorska i dieta dash.

dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

Początki tej diety sięgają 60. lat ubiegłego wieku, kiedy to odkryto podczas tzw. badanie siedmiu krajów, że mieszkańcy krajów położonych w basenie Morza Śródziemnomorskiego (gł. Grecja i Włochy) żyją dłużej i są zdrowsi niż inni mieszkańcy Europy. Po analizie naukowcy doszli do wniosku, że jest to zasługa ich odmiennego sposobu żywienia. Czemu więc dieta śródziemnomorska zawdzięcza swoje zdrowotne właściwości?

Charakterystyczne dla diety śródziemnomorskiej jest duże spożycie:

  • oliwy z oliwek, a małe tłuszczów zwierzęcych
  • warzyw i owoców
  • produktów zbożowych

oraz średnie spożycie:

  • produktów mlecznych
  • alkoholu (czerwonego wina)
  • ryb

Dietę śródziemnomorska charakteryzuje także niskie spożycie mięsa, które w dużych ilościach niekorzystne działanie.

Jakie są zalety diety śródziemnomorskiej:

  • dostarcza w odpowiednich proporcjach wszystkich makro i mikroskładników
  • jest łatwostrawna
  • sprzyja utrzymaniu odpowiedniej masy ciała
  • ma ogromny wpływ na profilaktykę chorób dietozależnych jk. cukrzyca,  nadwaga, choroby naczyń
  • zmniejszając ryzyko wielu chorób i incydentów sercowo-naczyniowych potencjalnie wydłuża długość życia
dieta dash

Dieta DASH

Nazwa DASH to tak naprawdę skrót od angielskiej nazwy ” Dietary Approaches to Stop Hypertension”. Jest to system żywieniowy, który ma za zadanie wpływać pozytywnie na ciśnienie tętnicze krwi. Jego główne założenie polega na ograniczeniu spożycia soli w diecie. Oprócz tego charakteryzuje się ona dużą zawartością warzyw i owoców, orzechów, produktów z pełnego ziarna i mlecznych, a niską zawartością tłuszczu. Ograniczane w niej jest czerwonego mięso, cukru i słodyczy.

O zaletach tych dwóch systemów żywieniowych można by mówić długo. Jednak moim zdaniem żadna z nich nie jest najlepszą dietą!Więc: Która dieta jest najlepsza?

Najlepsza dieta to dieta dopasowana do Ciebie! Taka na której jesteś w stanie wytrzymać, która jest dla Ciebie przyjemnością, a nie karą! Jeśli dieta odchudzająca/redukcyjna jest w ten sposób indywidualnie dopasowana do pacjenta to z czasem zmieni się w zdrowy sposób żywienia. Już nie będzie dietą, o której trzeba ciągle myśleć i liczyć kalorie. Zaczniesz prowadzić zdrowy styl życia i będziesz szczęśliwszy/a oraz zdrowy/a do końca życia!

najlepsza dieta

Źródła:

  1. Cichocka A.: Dieta śródziemnomorska w profilaktyce pierwotnej choroby niedokrwiennej serca. Endokrynol. Otyłość, 2005, tom 1, 30-39.
  2.  Mizgier M., Jeszka J., Jarząbek-Bielecka G.: Rola diety śródziemnomorskiej w zapobieganiu nadwadze i otyłości, niektórym chorobom dietozależnym oraz jej wpływ na długość życia. Now. Lek. 2010, 79, 6, 451–454
60333431_638722166592735_8982911601229168640_n

Fit Adella

Hej! Zacznij ze mną żyć zdrowo i bez wyrzeczeń!

Jestem ogromną pasjonatką zdrowego stylu życia w ujęciu ogólnym. Łączącego zarówno zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną, zdrowie psychiczne i akceptację samego siebie. Chciałabym pomagać innym, żeby mogli żyć zdrowo i bez wyrzeczeń.