Co to jest efekt wielkości porcji

Dlaczego jesz więcej niż zamierzasz?

Efekt wielkości to porcji (ang. portion-size effect) to temat, który bardzo m nie interesuje i w związku moim licencjatem przeczytałam wiele badań na ten temat. Jest to zjawisko obserwowane od jakiegoś czasu na całym świecie. Na czym polega? Jest to proste zjawisko związane z nie umiejętnością oceny odpowiedniej wielkości porcji posiłku. LUDZIE SPOŻYWAJĄ WIĘCEJ JEŚLI ZASERWOWANA JEST IM WIĘKSZA PORCJA JEDZENIA. Tym samym dostarczają organizmowi więcej kalorii niż potrzebują –> zwiększają kaloryczność diety –> nadmiar kcal prowadzi do tycia.

Jak powszechnie wiemy otyłość jest epidemią, plagą współczesnego świata. Nie jest to problem tylko estetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny. Otyłość zwiększa ryzyko wielu chorób tj. cukrzycy, chorób serca i krążenia. Nie tylko może skrócić  długość życia, ale także istotnie obniżyć jego jakość.

efekt wielkości porcji

Ebook: Jak przestać się przejadać?

Jedyna taka publikacja na temat efektu wielkości porcji. Łączy w sobie zagadnienia związane z otyłością i kontrolę wielkości porcji. Pokazuje zagrożenie jakim jest utrata tej kontroli. Nauczy na co zwrócić uwagę, aby do tego nie doszło.

Efekt wielkości porcji a zwiększanie się porcji żywności

Zwiększanie się porcji żywności (a tym samym ilości spożytego pokarmu) przez ludzi to jeden z czynników, w którym naukowcy upatrują przyczyn plagi otyłości. Dotyczy to zarówno posiłków przygotowywanych i spożywanych w domu (zwiększenie porcji prezentowanych w popularnych książkach kucharskich w USA) [26], jak również w biurach czy restauracjach. Od początku XXI wieku – na całym świecie ale przede wszystkim w Stanach- wzrosły porcje jedzenia serwowane w restauracjach i fast foodach. W każdej sieci z niezdrowym jedzeniem znajdziesz porcje „super-sized”, których kaloryczność sięga nawet powyżej 1000 kcal.

apetyczna pizza

Im większa porcja tym więcej zjemy

Ponieważ ilość pokarmu jaką jesteśmy w stanie zjeść podczas posiłku jest różna to głównie od wielkości porcji zależy ile zjemy. Ludzie mają ogromną tendencję do zjadania całych serwowanych im porcji. Jeśli porcja jest zbyt duża mają problem z oceną ile powinni zjeść i kiedy skończyć. Im większa porcja tym więcej jedzą. Jednym z pionierskich badań na ten temat zostało przeprowadzone przez naukowca Rolls i wsp. na grupie 51 ochotników. Uczestnicy mieli serwowane różne wielkości porcji – 500 g, 625 g, 750 g, 1000 g – popularnego „macaroni and cheese”. Jak się okazało zwiększenie porcji prowadziło do około 30% procentowego zwiększenia przyjętych kalorii. Wynik powtarzał się bez względu na wiek, płeć czy preferencje smakowe. Badanie przeprowadzone było w 2002 roku i już wtedy autorzy zauważyli potencjał tego tematu. Pokreślili we wnioskach, że efekt wielkości porcji może być wykorzystane w pracy nad leczeniem i prewencją otyłości.

Efekt wielkości porcji dotyczy nie tylko pokarmów, ale także napojów. W przypadku picia kalorycznych, słodzonych napojów i soków może mieć ogromny wpływ na kaloryczność diety.  W innym ważnym badani na temat efektu wielkości porcji Floof i wps. podawali tym samym osobom różne napoje do tego samego posiłku. Przy zwiększeniu rozmiaru napoju o 50% spożycie kalorii wzrastało do 26% bez zauważalnego zwiększenia objętości posiłku i sytości po nim. Mówi się także, że kształt szklanki może mieć znaczenie. Niskie i szeroki szklanki wydają się być mniejsze niż szklanki wysokie i wąskie – z tych pierwszych wypijamy około 25-30% więcej napoju.

Dieta: indywidualny plan żywieniowy

Plan zawiera: wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, 3 dniowy przykładowy jadłospis, tanie i szybie przepisy. A to wszystko na podstawie wypełnionego przez Ciebie szczegółowego kwestionariusza, dzięki któremu dieta będzie idealnie dopasowana

wielkość napojuu

Czy efekt wielkości porcji jest niebezpieczny?

Zastanówmy się nad ryzykiem jakie niesie za sobą efekt wielkości porcji? W dzisiejszym świecie często jemy na mieście w barach i restauracjach. We wszystkich tym miejscach posiłek jest serwowany, ale nie zawsze w odpowiedniej porcji.Często mamy problem z szacowaniem wielkości tego co dostajemy. Na pewno kiedyś zamówiliście jedzenie i po przyniesieniu zareagowaliście: „tak mało?! przecież ja się tym nie najem”. A potem czuli się przejedzeni po skończonym posiłku. Ja często tak mam gdy jem na mieście. Dodatkowo, duże  porcje są atrakcyjne dla klienta i w większości knajp porcje są zdecydowanie większe niż przygotowała bym sobie w domu. Ludzie nie wiedzą ile powinni zjeść, a często mają tendencję do kończenia posiłku wraz z pustym talerzem.

W fajny i mega interesujący sposób przedstawił to Wansink w badaniu z miską bez dna. Ale o tym w kolejnym artykule. 

Źródła:
  1. Rolls BJ, Morris EL,  Roe LS. Portion size of food affects energy intake in normal-weight and overweight men and women. The American Journal of Clinical Nutrition. 2002; 76
  2. Herman P, Polivy J, Pilner J, Vartanian L. Mechanizm underlying the portion-size effect. Physiology&Behavior. 2015; 144
  3. Wansink B, Payne CR. The joy of cooking too much: 70 years of calorie increases in classic recipes. Annals of Internal Medicine. 2009; 150
  4. Schwartz J, Byrd-Bredbenner C. Portion distortion: typical portion sizes selected by young adults. Journal of the American Dietetic Association. 2006; 106
60333431_638722166592735_8982911601229168640_n

Fit Adella

Hej! Zacznij ze mną żyć zdrowo i bez wyrzeczeń!

Jestem ogromną pasjonatką zdrowego stylu życia w ujęciu ogólnym. Łączącego zarówno zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną, zdrowie psychiczne i akceptację samego siebie. Chciałabym pomagać innym, żeby mogli żyć zdrowo i bez wyrzeczeń.