Jedzenie intuicyjne - sposób na problemy z jedzeniem? - Fit Adella - żyj zdrowo i bez wyrzeczeń

Jedzenie intuicyjne

Rozwiązanie problemów z dietą? 

Spis treści:

  • Masz już dość diet?
  • Jedzenie się przeraża?
  • Czy temat jedzenia jest dla Ciebie stresujący?
  • Nie chcesz już więcej się głodzić?
  • Chcesz nauczyć się jeść zdrowo, ale nie wykluczać ze swojego menu żadnych produktów?
  • Chcesz nauczyć się szacunku i miłości wobec swojego ciała?
  • Czy całe życie się odchudzałaś, ale bezskutecznie?
  • Czy ciągle próbujesz schudnąć, ale stracone kilogramy wciąż powracają?

Jeśli na chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałaś twierdząco to mam dla Ciebie inne rozwiązanie. Czy słyszałaś kiedyś o jedzeniu intuicyjnym?

Jak jeść intuicyjnie?

Jedzenie intuicyjne to model odżywiania się stworzony i opisany przez Evelyn Tribole i Elyse Resch w książce „Jem intuicyjnie”. Dietetyczki były zaniepokojone tym, że ich pacjenci mimo początkowych sukcesów dietetycznych wciąż do nich wracały z tym samym problemem – nadwagi i otyłości. Mimo wielu prób odchudzania nadal ponownie szukali u nich pomocy i co było najgorsze – winy szukali w sobie. Czuli się winni, że nie umieją trzymać się planu żywieniowego oraz myśleli, że nie mają wystarczająco silnej woli. Wtedy stworzyły system jedzenia intuicyjnego, który łączy w sobie podejście antydietetyczne z elementami zdrowia.

Dlaczego diety nie działają?

3 dowody, które przekonają Cię, że dieta to ściema:

  1. Na świecie jest coraz więcej otyłych ludzi, zarówno dorosłych, jak i dzieci oraz nastolatków.
  2. Zdecydowana większość osób, którym udało się schudnąć, w ciągu 2 lat po zakończeniu diety, wraca do wyjściowej masy ciała.
  3. Częste próby odchudzania mogą paradoksalnie prowadzić do zwiększenia masy ciała.

Konsekwencje restrykcyjnych diet

Kolejne restrykcyjne diety, narzucanie sobie różnych, dziwnych zasad dietetycznych i kurczowe się ich trzymanie nie zagwarantuje schudnięcia. Może za to prowadzić do wielu poważnych skutków zarówno zdrowotnych jak i psychologicznych. Wśród nich można wymienić:

  • Niedożywienie lub niedobory pokarmowe, które mogą objawiać się w najróżniejszy sposób w zależności od tego, którego składnika lub witaminy brakuje.
  • Spowolnienie metabolizmu – w czasie dużego deficytu prócz tkanki tłuszczowej ulega redukcji także masa mięśni, które w znacznym stopniu odpowiadają za przemianę materii, każda kolejna próba odchudzania zakończona efektem jo-jo to prawdopodobnie mniejsza masa tkanki mięśniowej i większa masa tkanki tłuszczowej.
  • Obniżenie nastroju, poczucie porażki, zmniejszenie wiary we własną skuteczność, co może skutkować wkładaniem mniej wysiłku i pracy w kolejne próby odchudzania oraz inne działania.
  • Wycofanie towarzyskie – jedzenie jest często w centrum spotkań towarzyskich, a osoby będące na diecie nie chcą spotkać się przy stole i jeść potraw, których nie znają kalorii i makroskładników.
  • Zaburzenia odżywiania to już trochę skrajny scenariusz, ale badania pokazują, że każda forma restrykcji i ograniczania jedzenia może w jakimś stopniu wpływać na rozwinięcie zaburzeń odżywiania w przyszłości.

10 zasad jedzenia intuicyjnego

W książce „Jem intuicyjnie” autorki przestawiają 10 zasad, które uczą intuicyjnego jedzenia. Nie są to jednak sztywne i restrykcyjne zasady, a bardziej wskazówki i zmiany w myśleniu, których trzeba dokonać aby jeść intuicyjnie.

  1. Odrzuć „mentalność dietetyczną” – pierwsza zasada, która mówi o tym aby raz na zawsze przestać wierzyć szybkim i restrykcyjnym dietom. Odchudzanie nie może być łatwe, szybkie i na zawsze i im szybciej się o tym przekonasz tym szybciej będziesz mogła odkryć jedzenie intuicyjne.
  2. Szanuj swój głód – regulacja głodu i sytości od zarania dziejów zapewniała naszemu gatunkowi przeżycie. Jednak współcześnie zamiast szanować głód, częściej go ignorujemy, „ucinamy kalorie”, jemy o wyznaczonych godzinach… Tym wszystkim prowadzimy do rozregulowania ośrodka głodu i sytości, wilczego apetytu, napadowego objadania się.
  3. Pogódź się z jedzeniem – często po wielokrotnych próbach odchudzania tracimy zaufanie do jedzenie. Zaczynamy traktować je jako wroga, coś złego, szkodliwego, a zwłaszcza te pokarmy i potrawy, które są powszechnie uważane za niezdrowe. Aby pogodzić się z jedzeniem musisz przestać dzielić je na „dobre” i „złe”, „zdrowe” i „niezdrowe”. Pozwól sobie na jedzenie tego na co masz ochotę. Przestań walczyć z jedzeniem.
  4. Postaw się „policjantowi żywieniowemu”, który jest strażnikiem różnych zasad żywieniowych, których być może przestrzegasz. „Jedz koniecznie 5 posiłków dziennie”, „spożywaj tylko 1200 kcal na dzień”, „nie jedź słodyczy”, „nie jedź po 18-nastej”. Porzucenie tych wszystkich zasad, które podpowiada Ci policjant żywieniowy, które być może utarły się głęboko w Twojej głowie to ważny i niezbędny krok ku intuicji.
  5. Poczuj sytość – była już mowa o szanowaniu głodu, więc czas na sytość. Staraj się szanować swój organizm i bacznie go obserwować podczas posiłku. Naucz się zauważać sygnały jakie Ci daje, że jest już najedzony. Daj sobie pozwolenie na jedzenie do uczucia sytości, nawet jeśli będzie to oznaczać dokładkę lub wręcz przeciwnie – pozostawienie części porcji na talerzu.
  6. Odkryj czynnik zadowolenia, o którym pewnie zapomniałaś. Staraj się czerpać przyjemność z jedzenia. Przyjemność z jedzenia jest ważną częścią jedzenia intuicyjnego. Jeśli zaczniesz skupiać się także na smaku, zapachu jedzenia i przyjemności za tym idącą to wielkie porcje przestaną być tak istotne.
  7. Radź sobie z emocjami bez jedzenia – kiedyś ludzie jedli jedynie z powodu głodu, teraz jemy także na pocieszenie, dla rozładowania stresu, żeby świętować. Naucz się radzić sobie z emocjami w inny sposób niż jedzenie. Weź pod uwagę, że ulga czy uczucie zaspokojenia po jedzeniu jest tylko chwilowe, natomiast w dłuższej perspektywie jedynie pogorszy Twoje samopoczucie.
  8. Szanuj swoje ciało – zaakceptuj swoje ciało i naucz się okazywać mu należy szacunek. Przecież dobrze Ci służy i powinnaś odwdzięczyć mu się tym samym. Zarówno przejadanie się jak i głodzenie nie jest wyrazem szacunku dla Twojego ciała.
  9. Ćwicz -poczuj różnicę. W zasadach jedzenia intuicyjnego znalazło się także miejsce na aktywność fizyczną, ale z nakierowaniem na dobre samopoczucie i energię. Ćwiczenia dla zdrowia, a nie dla spalenia jak największej ilości kalorii mogą zmienić Twoje nastawienie do aktywności.
  10. Szanuj zdrowie – łagodne odżywianie. Jedzenie intuicyjne to także jedzenie korzystne dla Twojego zdrowia zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Twoja dieta nie musi być idealna, ale wybieraj takie produkty, które są dobre dla Ciebie oraz Twojego samopoczucia.

Długotrwały proces

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz schudnąć to droga do jedzenia intuicyjnego może być dla Ciebie trudna. Osoby odchudzające się często każde odstępstwo od diety traktują jako swoją porażkę. Biczują się za brak silnej woli, mają wyrzuty sumienia i mają coraz niższe poczucie własnej wartości. Skupiają się jedynie na końcowym celu, jakim są wymarzone cyferki na wadze. Tymczasem jedzenie intuicyjne w odróżnieniu od odchudzania jest długotrwałym procesem, który dopuszcza zarówno wzloty jaki i upadki. Celem tego procesu jest wprowadzenie spokoju zarówno w Twój sposób odżywiania jak i Twój stosunek do jedzenia i własnego ciała.

Należy jednak pamiętać, że jedzenie intuicyjne nie może skupiać się na odchudzaniu. Być może na zakrętach tej drogi zanim nauczysz się słuchać swojego organizmu, będą momenty, kiedy Twoja masa ciała jeszcze wzrośnie. Jednak w dłuższej perspektywie, kiedy już poznasz swój organizm i przestaniesz go głodzić, może okazać się, że jesz dużo mniej niż kiedyś. W rezultacie zmienisz nie tylko swoje ciało, ale także podejście do jedzenia i postrzeganie własnego życia. Wprowadzić w nie spokój i szczęście bez ciągłego martwienia się o wagę, jedzenie, posiłki czy kalorie.

Podsumowanie

W jedzeniu intuicyjnym w centrum żywienia znajduje się zadowolenie. Jest to kluczowy aspekt zarówno jedzenia, jak i aktywności fizycznej. Jedzenie ma prowadzić do zadowolenia zarówno z samego jedzenia jak i całego życia i swojego ciała. Autorki przekonują, że jest to rewolucyjny program, który pomoże wszystkim osobom mającym problemy dietetyczne.

Ps. Czy widziałaś już specjalną ofertę?

Jeśli kwestia intuicyjnego jedzenia wydaje Ci się ciekawa to mam dla Ciebie niepowtarzalną ofertę. Jeśli chcesz raz na zawsze zmienić swoje podejście do odżywiania, wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, nawiązać zdrową relację z jedzenie i ze swoim ciałem, to zapraszam Cię na indywidualne, 3 miesięczne prowadzenie online w formie: 

OPIEKI PSYCHODIETETYCZNEJ

Nie jest to najczęstsza forma pracy dietetyka, ale moim zdaniem najlepsza. Dzięki współpracy opartej na konsultacjach, rozmowach i ćwiczenia, będziesz w stanie dotrzeć do podłoża Twojego problemu z jedzeniem, rozwiązać go bądź znaleźć metody radzenia sobie z nim. Powiem Ci nie tylko co masz jeść, ale jak radzić sobie z jedzeniem emocjonalnym, podjadaniem, słodyczami, zajadaniem stresu czy innymi problemami, z którymi być może się zmagasz.

Może zastanawiasz się dlaczego opieka psychodietetyczna jest lepsza niż zwykły jadłospis? Przecież wystarczy trzymać się rozpiski i problem z jedzeniem i masą ciała zniknie…

Po pierwsze trzymanie się diety, nawet najlepiej zbilansowanej i dobranej pod Twoje gusta, nie jest wcale proste. Gdyby było, na świecie nie byłoby epidemii otyłości i nadwagi oraz nie istniałyby zaburzenia odżywiania.

Po drugie, jadłospis jest jak branie leków przeciwbólowych bez szukania przyczyn bólu. Jedynie dotarcie do prawdziwych problemów i Twoich głęboko zakorzenionych przekonań pomoże odkryć Ci dlaczego jesz to co jesz. Chętnie potowarzyszę Ci w podróży do wnętrza samej siebie, abyś mogła na nowo zbudować zdrową relację z samą sobą oraz z jedzeniem.

Koniecznie zapoznaj się z ofertą, ponieważ mogę zapewnić Cię, że…

...cena już nigdy nie będzie aż tak niska!

.

Kim jestem?

Cześć, jestem Ada. Jestem ludzkim dietetykiem i kocham gotować prosto i smacznie. Chcę pokazywać, że zdrowe odżywianie może być przyjemne, że można żyć zdrowo i bez wyrzeczeń! Jeśli czujesz się zagubiony w tym całym  „fit świecie” pozwól, że Cię oprowadzę. 

Źródło:

Evelyn Tribole, Elyse Resch, „Jem intuicyjnie. Rewolucyjny program, który działa.”, Harmonia Universalis, 2013