Brakuje Ci systematyczności?

Oto jak ją osiągnąć! 

Wersja tekstowa video

Wiem, że pewnie niektórzy z Was wolą czytać niż słuchać i w ten sposób łatwiej Wam przyswoić wiedzę, poniżej więc znajduje się wersja tekstowa tego co mówię w wideo!  

Cześć, Ja nazywam się Ada Jędraszek  i na początku chciałam podziękować za zaangażowanie pod dwoma poprzednimi wideo. Bardzo Wam za to dziękuję i mam nadzieję, że to  video również przyniesie Wam dużo wartości. W pierwszym video mówiłam o tym ja postanowienia  noworoczne, aby  zwiększyć szansę na ich realizację.  Natomiast w drugim  pokazywałam Wam jak zmotywować się do rozpoczęcia wprowadzenia zmiany.  Jeżeli jeszcze ich nie widzieliście to  Serdecznie zapraszam  do nadrobienia, wróćcie do nich. Abyście mogli w pełni czerpać wartość którą chcę  wam przekazać.  

W dzisiejszym wideo będę mówić o systematyczności. Pokażę ci jedną prostą technikę, dzięki której łatwo wprowadzisz w życie nowy nawyk, utrzymasz swoje postanowienie przez całe 12 miesięcy. Dzięki tej metodzie nigdy nie zapomnisz o tym co postanowiłeś  i przestaniesz szukać wymówek. 

Zanim przejdziemy dalej...

Podsumowując wiemy już  jak formułować noworoczne postanowienia oraz co zrobić aby zmotywować się do ich rozpoczęcia. Teraz pora na ich utrzymanie. Z systematycznością jest  ten problem, że najlepiej ją utrzymywać codziennie, ale to nie jest takie łatwe. Nie zawsze mamy chęci,  nie zawsze mamy czas.  Czasem zdarzy nam się  po prostu o tym zapomnieć. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie implementacja intencji. Jest to prosta technika (wbrew pozorom),  która ułatwia wprowadzanie nowych nawyków.

Implementacja intencji

Jest to taki rodzaj planowania. Jest to połączenie intencji wykonania Twojego postanowienia z jego implementacją, czyli osadzeniem w czasie. Musisz dokładnie zaplanować sobie kiedy, jaki i gdzie wykonasz daną czynność. Najlepiej połączyć tą czynność, którą chcesz wprowadzić, Twoje postanowienie, które sobie założyłeś, z jakąś czynnością, która już jest częścią Twojego dnia, którą wykonujesz codziennie, która weszła Ci w nawyk. Być może nawet się nad nią nie zastanawiasz. W ten sposób zaplanowane działanie samo przyjdzie Ci do głowy w momencie wykonywania danej czynności. Jest to udowodniony skuteczny sposób na wprowadzenie nowych nawyków i zmian w życiu. Nie zawsze sam zamiar zrobienia czegoś wystarczy. Możemy o nim zapomnieć, możemy nie mieć na niego ochoty. Miałeś kiedyś tak, że jednego dnia postanowiłeś sobie, że będziesz jeść więcej warzyw, albo zaczniesz biegać, a drugiego całkowicie o tym zapomniałeś?

Implementacja intencji temu zaradzi. Stosując implementację intencji tworzy się automatyczne powiązanie między zachowaniem, które chcesz wprowadzić, a zachowaniem, które już jest częścią Twojego dnia. Automatyzacja procesów to podstawa tworzenia nowych nawyków oraz systematyczności. Bez tego nasz mózg przegrzał by się od nadmiaru dokonywanych codziennie, małych, niepotrzebnych decyzji. Zauważ, że nie zastanawiasz się codziennie którą ręką myjesz zęby! To jest Twój nawyk, to jest zautomatyzowane. Stosując implementację intencji możesz sprawić, że Twoje postanowienie tak samo wejdzie Ci w nawyk, będzie dla Ciebie oczywiste i proste do wykonania.

Jak zastosować implementację intencji w praktyce?

Musisz stworzyć połączenie między dwoma czynnościami w formie “jeżeli X, to Y”.

Zacznijmy od początku – najpierw wybierz czynność, którą chcesz wprowadzić, może być to postanowienie, które określiłeś sobie podczas oglądania pierwszego wideo. Następnie wybierz czynność, która już jest częścią Twojego dnia, którą wykonujesz codziennie, która weszła Ci w nawyk. Stwórz połączenie “jeżeli  X, to Y”.

Na przykład, jeżeli chcesz zacząć pić więcej wody (to jest Twoje postanowienie), a czynność, którą wykonujesz codziennie, może być jedzenie śniadania. I tworzysz połączenie: “Jeżeli jem śniadanie to piję szklankę wody”. Dzięki temu jedząc śniadanie od razu będziesz myśleć o tym, że masz wypić wodę. 

Zakończenie

Na koniec chciałam kolejny raz zaprosić Was na webiniar na temat najczęstszych błędów, przez które nie udaje Ci się osiągnąć noworocznych postanowień, który będę prowadzić już 11 stycznia o godzinie 19.oo!  Link do zapisów na ten webinar znajdziecie poniżej. Po zostawieniu tam swojego maila otrzymacie wiadomość zwrotną z prezentem. Jest to habit tracker, o którym mówiłam w pierwszym wideo na temat formułowania postanowień noworocznych. Natomiast jeżeli chcielibyście wygrać miesiąc współpracy psychodietetycznej ze mną, gdzie możemy pracować nad Waszymi nawykami, nad Waszymi postanowieniami, nad Waszą zdrową relacją z jedzeniem, to wróćcie do drugiego wideo na temat motywacji. Obejrzyjcie je do końca i weźcie udział w konkursie. 

Na dzisiaj to wszystko – widzimy się na webinarze już 11 stycznia!

.
Kim jestem?

Cześć, jestem Ada. Jestem ludzkim dietetykiem i kocham gotować prosto i smacznie. Chcę pokazywać, że zdrowe odżywianie może być przyjemne, że można żyć zdrowo i bez wyrzeczeń! Jeśli czujesz się zagubiony w tym całym  „fit świecie” pozwól, że Cię oprowadzę.