Catering dietetyczny - Fit Adella - żyj zdrowo i bez wyrzeczeń

Catering dietetyczny

Dieta pudełkowa okiem psychodietetyka

Spis treści:

Catering dietetyczny to coraz bardziej popularna opcja we współczesnym świecie, szczególnie w większych, szybko rozwijających się miastach. Na przestrzeni ostatnich lat ten rodzaj gastronomii coraz prężniej się rozwija. Powstaje coraz więcej firm, które oferują usługi cateringowe. W 2016 roku szacowano, że liczba cateringów dietetycznych na terenie Polski wynosi już ponad 200 firm. Większość z nich oferuje wiele rodzajów diet dieta 1000 kcal, dieta 1500 kcal, dieta sportowa, dieta wegańska, dieta wegetariańska, dieta bezglutenowa, dieta bezlaktozowa, dieta lekkostrawna i wiele innych. Na pewno każdy znalazłby coś dla siebie.

W obecnych czasach (światowej pandemii) rozwiązanie to wydaje się bardzo korzystne, ponieważ znacznie ogranicza konieczność wychodzenia z domu po zakupy. Czy jednak takie rozwiązanie jest także korzystne z punktu widzenia zdrowych nawyków? Nie do końca, dlatego w tym artykule przedstawiono plusy i minusy cateringu dietetycznego z punktu widzenia dietetyki i psychodietetyki.

Na czym polega catering dietetyczny?

Usługa cateringu dietetycznego polega on na przygotowywaniu i dostarczaniu gotowych posiłków na cały dzień przez firmę do domu klientów. Dostawy najczęściej odbywają się wcześnie rano, aby zabiegani klienci mogli zabrać posiłki ze sobą do pracy czy szkoły. Po przebudzeniu pod drzwiami czekają na klienta różnorodne posiłki na dany dzień. Najczęściej w skład takich diet wchodzi 5 posiłków: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju diety jaki został wybrany przez daną osobę.

Dlaczego ludzie wybierają catering dietetyczny?

Odpowiedź może wydawać się prosta! Jest to po prostu szybkie i wygodne rozwiązanie. W dobie dzisiejszego szybkiego życia, gdzie ludzie nie mają na nic czasu, gdzie wiecznie trzeba być zajętym i zabieganym, opcja wydaje się idealna! Nie trzeba planować posiłków, zastanawiać się nad tym go przygotować, co kupić, nie trzeba fizycznie robić zakupów, szukać produktów na pułkach, stać w kolejkach. Z obowiązków odpada także gotowanie i czas spędzany w kuchni.

W 2016 roku przeprowadzono badanie, w którym pytano osoby korzystające z cateringów dietetycznych o ich motywację do podjęcia takiego kroku. Badanie było co prawda przeprowadzone na bardzo małej grupie osób, ale wyniki – nieco zaskakujące. Większość osób zaczęła stosować catering dietetyczny za przykładem lub rekomendacją znajomych.

Ile kosztuje catering dietetyczny?

Cena takiej usługi nie należy do najtańszych. Koszty co prawda wahają się w zależności od firmy i czasem oprócz jedzenia płaci się za markę sygnowaną nazwiskiem znanych polskich fit celebrytek. Ceny zaczynają się najczęściej od około 1000 zł miesięcznie za pakiet 5-dniowy (poniedziałek-piątek). Z tego samego badania wynikało, że kwota wydawana na catering dietetyczny to około 5-10% budżetu miesięcznego korzystających z niego osób. Jest to więc wydatek, na który nie każdy może sobie pozwolić. Jest to jednak rozwiązanie dla osób, które nad oszczędności przekładają swój czas i zdrowie.

Czy catering dietetyczny jest dobry na „diecie”?

Odżywianie jest podstawowym elementem zdrowego stylu życia. Wiele osób traktuje jednak dietę jako chwilowe rozwiązanie i właśnie z takim przekonaniem rozpoczyna korzystanie z cateringów dietetycznych. Jeśli chcemy rozpatrywać korzyści i wady płynące ze stosowania potocznie mówić diet pudełkowych, trzeba zadać sobie na samym początku pytanie czy dieta pudełkowa będzie z nami do końca życia? Raczej małe prawdopodobieństwo, prawda? Więc co dalej, po rezygnacji z cateringu?

Wiele osób zaczyna stosować gotowe diety pudełkowej, ponieważ chce schudnąć. Takie rozwiązanie jak pisano wyżej kosztuje sporo pieniędzy, ale w kontekście kosztów psychofizycznych jest bardzo tani. Koszty psychofizyczne to wkład psychiczny i energetyczny jaki musi podjąć osoba odchudzająca się, aby osiągnąć swój cel. W czasie korzystania z usług cateringu ten wysiłek jest niemal zerowy – są podstawiane klientom pod przysłowiowy nos (czyli dosłownie pod drzwi) każdego ranka. Jedyne co trzeba zrobić to otworzyć pudełko i zjeść lub ewentualnie je jeszcze podgrzać podgrzać. Odchodzi planowanie posiłków, liczenie kalorii, robienie zakupów, gotowanie, pakowanie posiłków do pracy i sprzątanie.

Osoba przechodząca na dietę pudełkową i faktycznie się jej trzymająca, z pewnością chudnie tyle ile chce, w dłuższym lub krótszym czasie. Oczywiście przy założeniu, że kaloryczność takiej diety jest dobrze dobrana. Taka osoba osiągnęła swój cel – straciła nadprogramowe kilogramy, zyskała pewność siebie ii lepsze samopoczucie. Co robi więc taka osoba? Rezygnuje z cateringu!

Efekt jojo vs catering dietetyczny?!

Po rezygnacji z cateringu taka osoba najprawdopodobniej wróci do starych przyzwyczajeń, ponieważ podczas korzystania z cateringu dietetycznego nie zmieniła swoich nawyków. Więc od razu wróci do starego sposobu odżywiania, przez który chciała schudnąć. Nie da się utrzymać zmiany wracając do zachowania, które było przyczyną problemu. Okres korzystania z cateringu, gdzie było łatwe, niczego jej nie nauczyło. Taka osoba nadal nie wie ile ma jeść, co ma jeść, jak szybko przygotować posiłki i jakie produkty wybierać. Fit catering robił to wszystko za nią. Teraz musi się tym wszystkim zająć sama. Tym samym koszty psychofizyczne, jakie musiała by ponieść taka osoba, aby nadal się zdrowo odżywiać, bardzo się zwiększają. Z zerowych do wysokich. Już nie jest tak łatwo, szybko i przyjemnie. Często to wszystko przerasta możliwości takiej osoby i następuje efekt jojo, powrót do wyższej wagi, złego samopoczucia. Co więcej efekt jojo skutkuje poczuciem odniesionej porażki, zmniejszeniem wiary w siebie i własną skuteczność. Skoro teraz mi się nie udało, to czemu następnym razem miałoby się udać? Taka porażka może być początkiem błędnego koła odchudzania, szukania się szybkich, łatwych rozwiązań i okresów naprzemiennego tycia i chudnięcia.

Czy diety cateringowe są zawsze złe?

Zdecydowanie nie! Jest niekorzystny jeśli osoba schnąca schudnąć zamiast zmiany nawyków i zainteresowania się zasadami zdrowego odżywiania od razu sięgnie po catering z myślą, ze rozwiąże on wszystkie jej problemy. Jest to swego rodzaju próba pójścia na skróty, liczenie, że ktoś inny zrobi całą robotę.

Dla kogo catering dietetyczny będzie odpowiedni? Dla osób, które mają już jakieś doświadczenie ze zdrowym stylem życia i mają wiedzę żywieniową. Dla osób, które już się zdrowo odżywiają i wiedzą jak należy to robić, a nie idą od razu na łatwiznę. Dla osób, które po prostu nie lubią, nie chcą gotować, może nie mają na to czasu, może wolą poświęcić go na coś innego. Dla osób, którym szukają odmiany lub inspiracji. Catering dietetyczny oferuje naprawdę bardzo urozmaicone posiłki, które mogą pomóc przełamać nudę w kuchni.

Wady i zalety cateringu

Zalety:

  • urozmaicone posiłki, dopasowane do gustu
  • wygoda, oszczędność czasu z dostawą dopasowaną do klienta
  • zbilansowana dieta układana najczęściej przez dietetyka zatrudnionego przez catering
  • sprzyja regularności posiłków, których nie trzeba samemu przygotowywać
  • podane makroskładniki każdego posiłku, co może sprzyjać kontroli masy ciała (krótkim okresie czasu)

Wady:

  • z góry narzucone menu, które nie uwzględnia nagłych zachcianek czy ochoty na coś
  • wysoka cena
  • nie uczy zmiany nawyków żywieniowych, przez co mamy duże ryzyko efektu jojo po zakończeniu współpracy
  • brak gwarancji, że wszystko będzie nam smakować i w danym dniu przypadnie do gustu
  • mimo najwyższej jakości usług i produktów gwarantowanych przez producentów, od czasu do czasu pojawiają się głosy, że dany catering miał coś zepsute albo z robakami…
  • biorąc pod uwagę aspekt ekologiczny – duży minus za duże wykorzystanie plastiku i folii

Podsumowanie

Dieta pudełkowa to rozwiązanie, dzięki któremu można oszczędzić dużo czasu, poznać wiele nowych smaków i urozmaicić swoją dietę. Cateringi dietetyczne cieszą się nie bez powodu coraz większą popularnością. Korzystanie z cateringu powinno iść w parze z edukacją na temat zdrowego odżywiania i zmianą nawyków żywieniowych. Fajną opcją dla osób na etacie może być dieta pudełkowa w dniu powszednie od poniedziałku do piątku. W weekend natomiast, gdy jest więcej czasu, można pobawić się w kuchni, samemu przygotować zdrowe posiłki, być może nawet zainspirować się menu z całego tygodnia. Takie rozwiązanie oszczędzi czas w tygodniu pracującym, a w weekend pozwoli pracować nad zdrowymi nawykami. Nie odzwyczai tak bardzo od gotowania, robienia zakupów i sprzątania. Więc po zakończeniu takiej diety pudełkowej, łatwiej będzie wrócić do przygotowywania własnych posiłków, aby nadal jeść zdrowo.

.
Kim jestem?

Cześć, jestem Ada. Jestem ludzkim dietetykiem i kocham gotować prosto i smacznie. Chcę pokazywać, że zdrowe odżywianie może być przyjemne, że można żyć zdrowo i bez wyrzeczeń! Jeśli czujesz się zagubiony w tym całym  „fit świecie” pozwól, że Cię oprowadzę. 

Bibliografia:
  1. Maj A., Dieta z pudełka – motywacje osób korzystających z gotowego cateringu dietetycznego, 2016, Acta Universitatis Lodzensis Folia Sociologica, 58, 165-175
  2. Pogoń K., Pogon P., Muszyńska M., Catering dietetyczny jako innowacyjna forma usług dietetycznych, Żywność a innowacje Komunikaty, 2016, 20