Zdrowy styl życia – Jak żyć zdrowo i bez wyrzeczeń?

Zastanawiałeś/aś się jaka jest różnica między wyrażeniami „dieta”, a „zdrowy styl życia”? Często ludzie przechodzą na dietę bo chcą schudnąć i „zadbać o siebie”. Niby chcą dobrze, ale nie zdają sobie sprawy, że robiąc to pochopnie, tak naprawdę mogą sobie zaszkodzić. Na pewno słyszałeś, że ktoś przechodzi na dietę z jakiegoś konkretnego powodu. Ciocia przeszła na dietę, żeby na weselu córki pokazać się w obcisłej sukience. Siostra przeszła na dietę, bo niedługo jedzie na wymarzone wakacje w ciepłych krajach. Wujek przestaje się powoli mieścić w ulubione dżinsy. Powody powodami, ALE! Wydaje się, że stosowanie restrykcyjnych diet i chęć szybkich efektów u osób z prawidłowym BMI powoduje zaburzenie ich relacji z jedzeniem. Może to prowadzić do późniejszych kłopotów  z utrzymaniem odpowiedniej masy ciała. Tym sposobem zdrowa osoba po nieudanej przygodzie z „dietą” może uzyskać efekt przeciwny do pożądanego i finalnie przybrać na wadze.

Dieta to nie stan przejściowy.

Dlaczego tak się dzieje? Nasze organizmy ewolucyjnie są nastawione na przetrwanie. Kieruje nimi wiele mechanizmów, które wykształciły się jeszcze w czasach prehistorycznych. Nasi przodkowie musieli walczyć  o przetrwanie, polować, a czasem głodować przez długi czas. Żyjąc w ciągłym głodzie organizm nauczył się, że jest to stan niepożądany. Tysiące lat później deficyt kaloryczny jaki stosujemy podczas diety to nadal stan niepożądany dla organizmu. Robi on więc wszystko by się przed nim ochronić – wrócić do stanu wyjściowego. Wydaje się, że im więcej i szybciej udaje się zgubić zbędne kilogramy, tym szybciej organizm wraca do punktu startu. Często z nawiązką!

Jak prowadzić zdrowy styl życia?

Po pierwsze nie można traktować diety jako chwilowego rozwiązania, które jest nieprzyjemne, ale tylko przejściowe – minie i wszystko wróci do normy. Trzeba liczyć się z tym, że wraz ze starymi nawykami wrócą i stare kilogramy. Dlatego nie można stosować diety na kilka tygodni/miesięcy, przez które trzeba przeczekać z zaciśniętymi zębami.

Musisz najpierw podjąć świadomą decyzję, że rozpoczynamy zdrowy styl życia! Chcemy tego, to jest dla naszego dobra i co najważniejsze to może być przyjemne. Zdrowy styl życia to natomiast nie jest chwilowe rozwiązanie, tylko długotrwałe zmiany, świeży start. 

Musisz się też dobrze przygotować do czekającej Cię zmiany. Zdrowy styl życia to nie jest zmiana z dnia na dzień. Można to porównać do maratonu – nie da się pomyśleć o przebiegnięciu maratonu i zrobić to następnego dnia. Najpierw trzeba się mozolnie i długo przygotowywać. Czemu więc oczekujesz od Siebie, że od razu staniesz się guru zdrowego stylu życia.

Nie śpiesz się. Zmiany należy wprowadzać stopniowo, aby organizm miał mniejsze powody do buntu a więcej czasu na przyzwyczajenie. Jeśli zdrowy styl życia to dla Ciebie nowość, to nie wymagaj od siebie cudów i magicznej przemiany w „fit freaka”. Małymi kroczkami wprowadzaj zmiany by finalnie dojść do

Bierz pod uwagę potknięcia. Na pewno będą – zapamiętaj jedno. Nie muszą oznaczać końca twojej zdrowej podróży! Nie przekreślają tego co do tej pory udało ci się osiągnąć. Jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia to jeden cukierek choć niepożądany, nie jest końcem świata. Pomyśl natomiast co zrobić aby następnym razem oprzeć się takiej pokusie.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *